Wehkamp showt kleding die gedragen wordt door een model met een populaire Franse Bulldog in haar armen. Het mag er nog zo schattig uitzien, de Franse Bulldog voelt zich ziek. We informeerden Wehkamp over de gezondheidsproblemen van dit ras, en vroegen het bedrijf om geen reclame meer te maken met de Franse Bulldog, zodat de populariteit van dit ras niet toeneemt. Wehkamp reageerde veelbelovend.
Het verzoek van Dier&Recht
‘Op internet gebruikt u een zielige Franse Bulldog, als publiekstrekker bij het aanprijzen van kleding. Helaas zijn dieren van dit ras behoorlijk gehandicapt en lijden zij enorm door hun uiterlijk. Wij, dierenartsen en dierkundig ingenieur van Dier&Recht, willen u via bijgevoegde brief informeren over de ernstige benauwdheid waaraan dit dier lijdt. Het is bepaald onverstandig en zeer af te raden om via reclame bij te dragen aan de populariteit van deze hondenrassen.
Graag ontvangen we van uw bedrijf op korte termijn de toezegging dat er in de toekomst rekening wordt gehouden met ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen bij dieren, en dat er niet wordt meegewerkt aan de promotie van zieke honden- en kattenrassen. Het zou fijn zijn als u de foto kunt vervangen door een foto van een gezonde hond.’
De reactie van Wehkamp
Wehkamp zocht per ommegaande contact met Dier&Recht: ‘Dank voor je mail. Wat is jouw telefoonnummer? Graag bel ik je even om onderstaande te bespreken, dan kan ik dat hier intern ook meenemen in ons beleid. Wel kan ik alvast toezeggen dat wij geen Franse Bulldog meer gaan gebruiken in onze fotografie.’
Nog een overwinning voor de kortsnuitige honden! Op verzoek van Wehkamp gaf Dier&Recht met veel plezier informatie over het gebruik van gezonde honden in reclames. Wehkamp gaat zelfs een stapje verder: naast informatie over honden vroeg Wehkamp ook informatie over katten. Een voorbeeld voor vele organisaties!