Pijnlijke campagne Voltaren

Voltaren

Veel bedrijven maken voor reclames gebruik van de zogenaamd schattige Mopshond. Zo ook GlaxoSmithKline voor reclame van de pijnstiller Voltaren. We mailden het bedrijf en legden uit wat het leed achter dit korte snuitje is, en waarom ze dergelijke honden niet in reclames zouden moeten gebruiken.

Veel meldingen

Er kwamen ontzettend veel meldingen binnen bij RashondenWijzer over deze reclame. Het is duidelijk een doorn in ieders oog, dat een hond die zo lijdt onder zijn uiterlijke kenmerken gebruikt wordt voor reclame om een pijnstillende crème te promoten.

Voltaren belooft beterschap

We legden Voltaren uit waarom de honden lijden onder hun uiterlijk en dat dergelijke relames de populariteit van dit ras vergroten. Voltaren beloofde beterschap en zal in de toekomst  kritisch kijken naar beeldmateriaal voor reclames. Ze ontvingen van ons een lijst met advies welke dieren wel in media-uitingen gebruikt kunnen worden.

Reclame nog niet van televisie af

De reclame wordt helaas nog wel getoond op tv. Of de televisiereclame ook snel zal verdwijnen is nog niet duidelijk. Wordt vervolgd…

Blijf vooral beeldmateriaal inzenden: wij zorgen ervoor dat de bedrijven benaderd worden!

Deel dit artikel
Kelly Kessen

Als dierenarts werd ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met zieke rashonden en raskatten. Het is frustrerend om te zien hoeveel dieren kampen met erfelijke aandoeningen of lijden onder de extreme uiterlijke kenmerken waar ze doelbewust op worden gefokt. Veel van dat lijden is te voorkomen door te fokken op genetische diversiteit en een gezond uiterlijk. Bij Dier&Recht zet ik me in om fokkers en eigenaren daarvan bewust te maken, zodat er meer gezonde dieren worden gefokt en gekocht. Daarnaast ben ik actief betrokken bij het verbeteren van wetten en regelgeving rond het fokken van honden en katten.