Op 21 januari kondigde minister Adema een vertoningsverbod aan van honden en katten die lijden door hun uiterlijk. Hiermee wordt het verboden om reclames te maken met kortsnuitige dieren als de mopshond, Franse bulldog en Perzische kat.
Al sinds 2018 voert Dier&Recht campagne tegen kortsnuitige honden in reclames. We informeren bedrijven over de vele gezondheidsproblemen van deze dieren en vragen ze om voortaan alleen nog gezonde honden en katten in te zetten. Met succes, want al meer dan tweehonderd bedrijven beloofden dit te doen. Zo paste recent nog ING haar (internationale) reclamebeleid aan.
Levenslang lijden door korte snuiten
Over het leed van een te korte snuit is al veel geschreven. Toch zijn nog steeds niet alle bezitters en (toekomstige) kopers van deze dieren op de hoogte van de problemen.
Bij veel kortsnuitige dieren zijn de neusgaten en luchtwegen deels afgesloten, waardoor ze onvoldoende zuurstof krijgen. En door de afwijkende schedelvorm kunnen er nog veel meer problemen ontstaan: gebitsproblemen, oogontstekingen, huidplooiontstekingen en hersenafwijkingen. Veel mensen vinden zo'n extreem uiterlijk 'schattig' maar zijn zich niet bewust van de levenslange ellende die dit veroorzaakt voor de dieren zelf.
Reclame maakt populair
Reclames en andere vertoningen van kortsnuitige honden en katten in de media hebben de populariteit van deze mismaakte soorten aanzienlijk vergroot. Ook bekende Nederlanders die online pronken met hun Franse bulldog of pers dragen daar aan bij. Met het vertoningsverbod komt er gelukkig een einde aan deze kwalijke promotie van ongezonde dieren!
Meld het ons
Voor het invoeren van het vertoningsverbod trekt de minister twee jaar uit. In de tussentijd gaat Dier&Recht door met het aanschrijven van bedrijven die reclame maken met kortsnuiten. Zie je een reclame met een kortstnuitige hond of kat, meld het!