ABN AMRO gebruikt een mopshond in een reclame voor het vervangen van een defecte betaalpas. Dit soort advertenties vergroot de vraag naar dit ras, en dat is zeker niet in het belang van de honden. Wij wezen ABN AMRO op de vele gezondheidsproblemen van kortsnuitige honden en de risico's van de groeiende populariteit van deze rassen.
De mailwisseling hierover verliep als volgt:
Het verzoek van Dier&Recht
Kortsnuitige dieren zoals de mopshond, kampen met ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen. Het vertonen van deze dieren in de media vergroot de populariteit en dat zorgt voor een toename van fokkers. Dat is voor de gefokte dieren zelf een ramp. Namens Dier&Recht doen wij een beroep op ABN AMRO om voor reclamedoeleinden uitsluitend gebruik te maken van gezonde dieren. We zien dit als een logisch onderdeel van ethische bedrijfsvoering. We vertrouwen erop dat u, nu u hiervan op de hoogte bent, uw reclamebeleid zult aanpassen. Wij verzoeken u om de huidige advertentie te verwijderen.
De reactie van ABN AMRO
ABN AMRO was eerlijkheidshalve onvoldoende op de hoogte van de gezondheids- en welzijnsproblemen die bij deze dieren spelen. Wij onderschrijven uw oproep om in reclame-uitingen alleen gebruik te maken van gezonde dieren. Wij nemen uw informatie over de gezondheids- en welzijnsproblemen bij kortsnuitige dieren dan ook mee in onze toekomstige beslissingen over het gebruik van dieren in onze reclame-uitingen. Het ligt dus niet voor de hand dat wij in de toekomst opnieuw gebruik zullen maken van deze dieren.
Maar… de campagne van de ABN AMRO met de mopshond loopt door
Het is jammer dat de huidige campagne blijft doorlopen maar we zijn uiteraard blij met de toezegging van ABN AMRO. De zielige mops prijkt nog steeds groot op de facebookpagina van de bank, en de reclamecampagne loopt door. Dit is eigenlijk in strijd met hun eigen Animal Welfare Statement, waarvan artikel 3.3. luidt: ‘ABN AMRO considers the following practices unacceptable: Entertainment events with animals where the Five Animal Freedoms are not respected.’
Five Animal Freedoms
De genoemde Five Animal Freedoms komen van het Brambell Committee, een commissie die in 1965 van de Britse overheid de opdracht kreeg om onderzoek te doen naar dierenwelzijn. Op basis van de genoemde vijf vrijheden dienen dieren vrij te zijn van pijn, ongemak en ziekte. Mopshonden zijn niet vrij van pijn, ongemak en ziekte. Los daarvan begrijpen wij dat het afbreken van een reeds lopende campagne wellicht een stap te ver gaat voor de bank. We zijn in ieder geval blij dat de bank in de toekomst geen gebruik meer zal maken van dieren met gezondheids- en welzijnproblemen. Wij blijven de reclames uiteraard goed in gaten houden.
Heb jij een Nederlandse reclame gezien waarin een dier voorkomt met gezondheids- en welzijnsproblemen? Laat het ons weten, dan kunnen wij contact opnemen met die organisatie!