Piet Hellemans schreef vorige maand een artikel over het schoonmaken van katten- en hondenoren. Het was een informatief stuk waarin terecht gezegd werd dat je honden met langere oren vaker moet controleren en hoe dan ook wattenstaafjes beter achterwege kunt laten. Helaas werd er een foto van een foute Franse buldog bij gebruikt.
Dier&Recht strijdt tegen reclames met kortsnuiten
Dier&Recht schrijft bedrijven en organisaties aan met het verzoek geen kortsnuitige honden in reclames te gebruiken. Kortsnuitige honden als de mopshond en de Engelse en Franse buldog zijn erg populair, en hoe vaker ze opduiken in reclames, hoe populairder ze worden. Maar ze lijden ernstig onder hun uiterlijke kenmerken. Het overgrote deel van deze dieren leeft met continue ademnood. Wie dat beseft, vindt hun zielige snurken direct een stuk minder schattig. Inmiddels mag er in Nederland zelfs niet meer met deze honden gefokt worden.
De Telegraaf paste de foto aan
De Telegraaf verving meteen de foto toen we ze op de hoogte brachten van het leed van de Franse buldogs. Via Piet Hellemans kwamen we in contact met de redacteur van de afdeling Lifestyle. Op die afdeling gaan ze nu rekening houden met de afbeeldingen bij hun artikelen, en ze informeren de hoofdredactie! Helaas zijn er zijn geen beloftes gedaan vanuit de hoofdredactie, maar wat niet is, kan nog komen!
Reclame met een kortsnuit gezien? Meld het ons en help mee de kortsnuitige honden uit het straatbeeld te laten verdwijnen!