Makro prijst in de folder comfortabele stoelen aan met een Mopshond. Het gebruik van deze honden in reclame-uitingen maakt het ras populairder. Dat zorgt voor een toename van fokkers en dat is slecht nieuws voor de gezondheid van deze honden. Wij informeerden Makro over de kwalijke gevolgen van dit soort reclames.
Het verzoek van Dier&Recht
‘Kortsnuitige dieren zoals de Mopshond, kampen met ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen. Hoe vaker deze dieren in de media verschijnen, hoe meer hun populariteit groeit en het aantal fokkers toeneemt. Dat is voor de gezondheid van deze dieren een ramp. Namens Dier&Recht doen wij een beroep op Makro om uitsluitend gezonde dieren te gebruiken voor reclamedoeleinden. We zien dit als een logisch onderdeel van ethische bedrijfsvoering. We vertrouwen erop dat u, nu u hiervan op de hoogte bent, uw reclamebeleid zult aanpassen.’
De reactie van Makro
‘Bedankt voor jullie bericht over de Mopshond en andere kortsnuitige dieren. We hebben besloten om dit soort hondjes niet meer in de folder te plaatsen, of op andere manieren te gebruiken.’
Een dikke pluim voor Makro. Makro is hiermee een voorbeeld voor andere bedrijven!
Heb jij een Nederlandse reclame gezien waarin een dier voorkomt met gezondheids- en welzijnsproblemen? Laat het ons weten, dan kunnen wij contact opnemen met die organisatie!