Bosch maakt reclame voor stofzuigers en gebruikt daarbij een foto van een Perzische kat. De pers is echter een heel ziek kattenras. Reclames met stukgefokte rassen dragen bij aan de populariteit van deze misvormde dieren.
Ademnood, oogziektes, gebitsafwijkingen…
De pers staat bekend als een rustig kattenras. Geen wonder: de dieren krijgen het met hun korte snuit en te kleine neusopeningen snel benauwd. Daar wordt een kat niet actiever van! Daarnaast hebben ze vaak een waterhoofd, en veroorzaakt hun korte, brede snuit gebitsproblemen, oogziektes en geboorteproblemen.
Contact met Bosch
Reclame maken met een ziek kattenras is niet verstandig. Daarmee promoot je zo’n ziek ras, en blijven deze stakkers dus gefokt worden. We stelden Bosch schriftelijk op de hoogte van de problemen van de pers, en vroegen het bedrijf om de foto te vervangen met een foto van een gezonde kat.
Een dikke pluim voor Bosch!
Bosch reageerde binnen een dag. Het bedrijf liet weten onze uitleg naar de verantwoordelijke afdeling te hebben gestuurd. Afgelopen maandag belde Bosch zelfs, ze passen het beleid in Nederland aan en verwijderen de foto’s van de internetpagina’s. Maar ze gaan ook wereldwijd in overleg en vragen ons om ondersteuning. Dat is echt een dikke pluim waard: dus Bosch, bij deze!
Zelf een reclame gezien met een kortsnuitige hond of kat? Meld het, dan schrijven we het bedrijf aan. Inmiddels hebben 120 bedrijven hun beleid gewijzigd.