In een reclame van Škoda zagen wij een kortsnuit, dus namen we contact op met Škoda Nederland. De foto bleek echter afkomstig van Škoda Engeland: dat bedrijf gebruikte een Franse Bulldog om een hondenparaplu aan te prijzen – als 1 april grap. Niet écht grappig, vinden wij. Hondjes zoals de Franse Bulldog hebben het namelijk hun hele leven benauwd. Daarnaast zorgen de extreme uiterlijke kenmerken van deze dieren voor tal van andere gezondheidsproblemen.
De Kortsnuitencampagne van Dier&Recht
Dier&Recht schrijft bedrijven en organisaties aan met het verzoek om geen kortsnuitige honden te gebruiken in reclames. Kortsnuitige honden als de Mopshond en de Engelse en Franse Bulldog zijn erg populair, en hoe vaker ze opduiken in reclames, hoe populairder ze worden. Maar ze lijden ernstig onder hun uiterlijke kenmerken.
Het overgrote deel van deze dieren leeft in constante ademnood, het karakteristieke snurken wordt veroorzaakt door hun versperde luchtwegen. Wie dat beseft, vindt hun ‘schattige’ snurken direct een stuk minder schattig. Mede dankzij onze campagnes tegen kortsnuiten mag er in Nederland inmiddels niet meer worden gefokt met deze honden.
Škoda Nederland was verbaasd maar behulpzaam
Škoda Nederland was verbaasd toen we hen aanschreven, ze waren niet op de hoogte van de gezondheidsproblemen bij kortsnuitge honden. De kortsnuit-foto waar we hen op aanspraken, bleek afkomstig te zijn van Škoda Engeland. Gelukkig stonden ze open voor onze informatie: ze waren meer dan bereid om hun beleid aan te passen.
Dank aan Škoda
Škoda Nederland reageerde snel en sportief. De gewraakte foto was weliswaar niet van hen, maar toch beloofden ze in hun toekomstige reclames geen kortsnuitige honden meer te gebruiken. Hartelijk dank!
Reclame met een kortsnuit gezien? Meld het ons en help mee de kortsnuitige honden uit het straatbeeld te laten verdwijnen!