In de online catalogus gebruikt IKEA de afbeelding van een zielige Mopshond om een hondentuig aan te prijzen. Omdat IKEA staat voor duurzaamheid voor mens en planeet, is de keus voor een Mopshond ongelukkig.
Veel mensen zijn verrukt van de platgedrukte, gerimpelde snuiten van Mopshondjes, maar achter dat uiterlijk gaat een hoop ellende schuil. Zelfs bij normale activiteit kunnen de dieren nauwelijks aan voldoende lucht komen. Bovendien gaan de veel te korte snuit en de gedrongen bouw gepaard met een grote hoeveelheid erfelijke aandoeningen: gebitsproblemen – en daardoor moeite met eten –, oogaandoeningen, rugaandoeningen, pootafwijkingen, geboorteproblemen en huidontstekingen.
Door de Mopshond in reclames te gebruiken groeit de populariteit van deze dieren en zullen er meer gefokt worden... Wij willen voorkomen dat dit gebeurt en vragen bedrijven daarom hun verantwoordelijkheid te nemen door alleen reclame te maken met gezonde dieren.
Het verzoek van Dier&Recht aan IKEA
Via een brief verzocht Dier&Recht IKEA Nederland het reclamebeleid aan te passen. Helaas reageerde IKEA Nederland niet op dit verzoek. Om deze reden schreef Dier&Recht ook het hoofdkantoor in Zweden aan. IKEA Zweden verwijst ons terug naar het hoofdkantoor in Nederland en vermijdt verantwoordelijkheid te nemen over kortsnuitige dieren in hun eigen Zweedse catalogus…
Telefonsich contact
Afgelopen week nam Dier&Recht telefonisch contact op met het hoofdkantoor in Nederland. Daaruit bleek dat er wel degelijk actie was ondernomen op de e-mail met ons verzoek.
IKEA Nederland heeft bestaande uitingen met kortsnuitige honden inmiddels verwijderd en heeft onze brief met raadgevingen intern rondgestuurd. Tevens heeft IKEA Nederland dit probleem internationaal aangekaart. De reden dat er nog steeds Mopshonden te zien zijn, is dat de internationale afdeling nog niet meegaat in de verbetering die IKEA Nederland wel heeft gemaakt.
Kortom: landelijke beelden zullen niet langer kortsnuiten bevatten. Het beleid van IKEA Nederland is aangepast. Het Europese en internationale beleid is (nog) niet gewijzigd, afbeeldingen van kortsnuiten op de webshop zijn dan ook afkomstig van internationaal ingezette campagnes.
IKEA Nederland, dank je wel voor dit goede voorbeeld: goed voorbeeld doet goed volgen!