Nederlandse kalverhouders halen steeds meer kalveren uit Ierland. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dit jaar importeerden we al 92.852 kalveren uit Ierland. Twee keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode. Daarmee gaat de sector lijnrecht in tegen de wens van het kabinet om een einde te maken aan lange afstandstransporten met jonge kalveren.
Import neemt toe, vooral uit Ierland
Jaarlijks importeert Nederland honderdduizenden jonge kalveren uit het buitenland, om die hier vet te mesten en te slachten. Dit jaar importeerde Nederland al bijna 450.000 kalveren. Ruim 50.000 meer dan dezelfde periode in 2021. Zoals gebruikelijk komen de meeste kalveren uit buurland Duitsland (284.273), maar de Nederlandse kalversector haalde ook tienduizenden kalfjes uit Denemarken en Ierland.
Het valt daarbij op dat vooral de import van Ierse kalveren flink toeneemt. Dit jaar haalde Nederland al 92.852 kalveren uit Ierland. Dat is een verdubbeling van de 46.449 kalfjes in dezelfde periode van vorig jaar! Deze zorgwekkende stijging staat haaks op de wens van het kabinet om dieronvriendelijke transporten juist te beperken.
Roep om verbod transport jonge kalveren
Dier&Recht waarschuwde eerder dit jaar al voor forse toename van de import uit Ierland. In antwoord op Kamervragen (PvdD) was landbouwminister Staghouwer destijds onaangenaam verrast door de toegenomen import.
De minister schreef dat de transporten uit Ierland hem extra zorgen baren vanwege de overtocht met de veerboot. Hij wees daarbij op een rapport van Eyes on Animals, waaruit blijkt dat Ierse kalveren gemiddeld drie dagen onderweg zijn, en in die tijd maar één keer gevoerd worden met warme melk. Een helse reis voor deze jonge en kwetsbare dieren.
Nederland, Denemarken, Duitsland, België en Zweden presenteerden op 18 juli een position paper om de regels voor langeafstandstransporten aan te scherpen. Maar hoe geloofwaardig is die oproep aan Europa als de Nederlandse kalversector de import over lange afstanden juist opschroeft? We zijn pas halverwege het jaar maar Nederland importeerde nu al meer kalveren over lange afstanden dan in heel 2021.
Geen woorden, maar daden
Het is toe te juichen dat minister Staghouwer pleit voor een aanscherping van de Europese transportregels, maar waarom begint de minister niet gewoon in eigen land? Recent erkende hij dat het in sommige gevallen wel degelijk mogelijk is om Europese regels op nationaal niveau aan te scherpen. Hij kan daarmee beginnen bij de transporten van jonge kalveren.