Nederlandse kalverhouders importeren recordaantal Ierse kalfjes

kalfjes
Lange transporten zijn enorm schadelijk voor de gezondheid van kalfjes.

Nederland importeerde in de eerste tien weken van 2022 een recordaantal Ierse kalfjes. Dat blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De stijging staat haaks op de inzet van de vorige minister van Landbouw, Carola Schouten, om het dieronvriendelijke transport aan banden te leggen. Jaarlijks importeert Nederland tienduizenden jonge kalveren uit Ierland, om die hier vet te mesten en te slachten. Na een kortstondige dip tijdens de coronacrisis is Nederland nu weer de grootste afnemer van Ierse kalveren.

Uit de cijfers van RVO blijkt dat in de eerste tien weken van dit jaar 23.402 Ierse kalveren naar ons land kwamen. Dat is bijna drie keer zo veel als in dezelfde periode in 2021 en zelfs zo’n 4.000 kalveren meer dan in diezelfde periode in het recordjaar 2019.

Oud-minister Schouten: lang transport jonge kalveren moet stoppen

De toegenomen import is opmerkelijk aangezien de vorige landbouwminister, Carola Schouten, een einde wilde maken aan de import van kalveren uit landen als Ierland en de Baltische staten. In 2020 schreef zij in een brief aan de Tweede Kamer: “Ik ben van mening dat lang transport het welzijn van de jonge kalveren te veel aantast en om die reden moet stoppen.”

Ook het in opdracht van Schouten uitgevoerde onderzoek naar verduurzaming van de Nederlandse kalverhouderij adviseert om te stoppen met langeafstandstransporten voor kalveren.

Dier&Recht: import Ierse kalfjes onacceptabel

Frederieke Schouten, directeur bij Dier&Recht: “Het is onacceptabel dat tienduizenden kalfjes dagenlang op transport gaan, terwijl we weten dat dit enorm schadelijk is voor hun gezondheid en sommigen de reis niet eens overleven. De kalversector gaat hiermee ook nog eens lijnrecht in tegen de wensen van het ministerie.”

Overtredingen dierenwelzijn

Herhaalde inspecties van dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals tonen keer op keer aan dat de Ierse export in strijd is met Europese dierenwelzijnsregels. Uit een vorige week gepubliceerd rapport blijkt dat reistijden kunnen oplopen tot 50 uur. Daarbij houden transporteurs zich vaak niet aan de regels voor het verzorgen van de kalfjes. Er wordt niet op tijd gepauzeerd en kalveren krijgen veel te lang geen voeding. De dieren zijn 2 tot 4 weken oud als ze met de veerboot en vrachtwagen naar het Europese vasteland komen. De zuigelingen zijn dan nog volledig afhankelijk van warme melk en dat wordt niet verstrekt tijdens het transport.

Wat doet de nieuwe landbouwminister?

De nieuwe landbouwminister, Henk Staghouwer, heeft zich al uitgesproken tegen het transport van dieren naar landen buiten de Europese Unie. De Partij voor de Dieren heeft nu aan de minister gevraagd of hij de visie van zijn voorganger deelt en welke concrete stappen hij gaat zetten om lange veetransporten binnen de EU aan banden te leggen.

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!