Organisaties die hun producten en diensten aanprijzen met kortsnuitige honden, zijn meestal niet op de hoogte van de vele aandoeningen waar deze dieren aan lijden. Zo bleken ook enkele politieke partijen onwetend te zijn: de VVD gebruikte een sneue Franse buldog en 50PLUS een zielige mopshond. Wij informeren zulke organisaties over de ernstige gezondheidsproblemen van deze rassen. Door niet langer reclame te maken met dit soort honden dragen ze bij aan het terugdringen van de populariteit van deze zieke dieren.
De reacties…
Het goede nieuws is dat 50PLUS inmiddels heeft toegezegd haar beleid aan te passen. De politieke partij voor ouderen gebruikte bij een nieuwsbericht over hondenbelasting een mopshond – een hondenras dat door het leven moet gaan als een hoogbejaarde… Na onze e-mails heeft de partij toegezegd de foto te verwijderen en ervoor te zorgen dat deze dieren niet meer voorkomen in haar media-uitingen. Fijn!
Minder goed nieuws is dat de grootste politieke partij van Nederland ons negeert en het dierenleed nog altijd aan haar laars lapt. De VVD heeft nooit gereageerd op onze e-mails. Wij hopen dat deze volksvertegenwoordigers dat alsnog zullen doen en bereid zijn het goede voorbeeld te geven. Niet meer dan normaal, gezien het feit dat de Rijksoverheid in 2018 al positief reageerde op onze informatie en onmiddellijk haar mediabeleid heeft aangepast.
Medische klachten door extreme uiterlijke kenmerken
Kortsnuitige honden, zoals mopshonden en Engelse en Franse buldogs, worden veel gebruikt in advertenties en commercials. Met hun ‘grappige’ uiterlijk zijn ze razend populair onder adverteerders. Die weten vaak niet dat deze honden ernstig lijden. Veel van deze honden hebben chronisch zuurstofgebrek omdat de korte snuit hun luchtwegen blokkeert. (Dit veroorzaakt het karakteristieke ‘snurken’.) Ook hebben ze door hun bolle ogen veel oogproblemen. Het relatief grote hoofd en de korte, gedrongen bouw veroorzaken bovendien gewrichts- en mobiliteitsproblemen. Hierdoor zijn deze hondenrassen niet meer in staat om op een natuurlijke manier pups te krijgen. Kunstmatige inseminatie en bevalling via keizersnede zijn standaardingrepen bij het fokken.
Er doen al 113 organisaties mee!
RashondenWijzer informeert bedrijven die advertenties en commercials maken met zieke honden over de negatieve gevolgen daarvan. Sinds april zijn er weer 13 organisaties overstag gegaan door hun reclamebeleid aan te passen. De teller staat nu op 113! Al deze organisaties gebruiken alleen nog gezonde honden in hun reclames. Helaas zijn er op het moment ook grote organisaties – zoals Hart van Nederland, RTL en Shoeby – die we nog niet over hebben weten te halen.
Heb je een reclame met een kortsnuit gezien? Meld het ons en help mee de kortsnuitige honden uit het straatbeeld te laten verdwijnen! Benieuwd hoe het zit met de gezondheid van andere hondenrassen? Neem dan een kijkje bij het rashondenoverzicht.