Warmgarant prijst haar diensten in Eigen Huis Magazine aan met een Mopshond. ‘Op een dag blijf je liever binnen,’ wordt er in de advertentie gezegd. Voor Mopshonden is dat met warm weer zeker het geval: de dieren krijgen het dan nóg sneller benauwd en raken oververhit. Het gebruik van dit ras in reclames zorgt voor een toename van de populariteit van de zielige hondjes, en dat is slecht nieuws voor het welzijn en de gezondheid van de dieren. Wij informeerden Warmgarant over de nadelige gevolgen van de reclame, en zij pasten het bedrijfsbeleid direct aan.
Het verzoek van Dier&Recht
"In Eigen Huis Magazine gebruikt u in een advertentie een zielige Mopshond. Namens Dier&Recht willen wij u informeren over de ernstige gezondheidsproblemen van kortsnuitige rassen. Het is bepaald onverstandig en zeer af te raden om via reclame bij te dragen aan de populariteit van dit soort hondenrassen. Graag ontvangen we van uw bedrijf op korte termijn de toezegging dat er in de toekomst rekening gehouden zal worden met dergelijke ernstige gezondheids- en welzijnsproblemen bij dieren, en dat u niet zult meewerken aan de promotie van zieke hondenrassen. Het zou fijn zijn als u de foto kunt vervangen door een foto van een gezonde hond."
De reactie van Warmgarant
"Wij zijn geschrokken van uw brief en hebben geenszins de bedoeling gehad om reclame te maken voor kortsnuitige dieren. Excuus van onze kant over dit gebeurde. Derhalve hebben wij direct besloten mee te gaan in uw advies om geen reclame te maken waarbij de dieren die u opsomt in uw brief worden afgebeeld. De advertentie zullen wij dan ook aanpassen."
Excuses aanvaard! Warmgarant voegt daad bij woord: in de nieuwste editie van Eigen Huis Magazine is de foto met de Mopshond vervangen door een foto met een Labrador Retriever. Wij hopen dat andere bedrijven het voorbeeld van Warmgarant volgen.