Kalfjes op internationale transporten: wankel, moe en bang in de veewagen

kalfje
Foto: WeAnimals

Miljardenbedrijf VanDrie Group zet jaarlijks tienduizenden piepjonge kalfjes op een vijftig uur durend transport vanuit Ierland naar Nederland. De kalfjes krijgen onderweg onvoldoende rust, water en melk en de transporten overtreden daarmee structureel de Europese transportregels voor dierenwelzijn. Dier&Recht start een rechtszaak. 

Het kost veel inspanning om je evenwicht te bewaren in een rijdende vrachtwagen, daarom hebben kalfjes tijdens transport veel behoefte aan rust en slaap. Maar in de overvolle vrachtwagens vind je niet snel een comfortabel ligplekje.

Overtreding van de wet

Dierenbeschermingsorganisaties Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en L214 volgden de Ierse kalfjes in het voorjaar van 2023 op de stressvolle reis naar Nederland. Hun onderzoek laat zien dat de kalveren zo’n 30 uur in de vrachtwagen doorbrengen, voordat ze de eerste rustplaats in Frankrijk bereiken. Volgens de Europese regels voor de bescherming van dieren moeten kalveren na maximaal 19 uur in de vrachtwagen worden uitgeladen om te rusten buiten de vrachtwagen.

Rust en ruimte

Jonge kalfjes hebben veel behoefte aan rust en slaap, vooral tijdens een stressvol transport. De European Food Safety Authority (EFSA, 2022) bevestigt dat dieren bewegingsstress ervaren zodra een voertuig in beweging komt. Hoe langer het transport duurt, hoe groter de negatieve effecten van het gebrek aan rust. Slaaptekort heeft grote invloed op vitale systemen als warmtehuishouding, energiebalans en het immuunsysteem.

Het is ontzettend belangrijk dat er tijdens lange transporten voldoende ligruimte is, zodat alle dieren gelijktijdig kunnen liggen. Het liefst dicht bij elkaar, omdat jonge kalfjes vatbaar zijn voor kou. Maar in de overvolle vrachtwagens is die ruimte er vaak niet. Het risico is groot dat de dieren op elkaar vallen. Kalfjes die toch gaan liggen, worden soms vertrapt door soortgenoten.

De vrachtwagen stilzetten, biedt kalfjes niet genoeg rust (en ook geen water of voeding). Het is daarom  - volgens EFSA - noodzakelijk dat kalveren worden uitgeladen, zodat ze kunnen herstellen van het transport. Tijdens de transporten uit Ierland gebeurt dat pas na gemiddeld 30 uur.

Sluit je aan bij onze rechtszaak!

De dieronvriendelijke kalverhandel tussen Ierland en Nederland is vrijwel volledig in handen van een steenrijk familiebedrijf: de VanDrie Group. VanDrie weet dat de transporten uit Ierland in strijd zijn met de Europese regels, maar blijft desondanks stug doorgaan met de illegale import van deze kwetsbare dieren.

Dier&Recht start een rechtszaak tegen deze handelaren in kalverleed die doelbewust de wet overtreden. Sluit jij je aan als medestander in onze strijd?

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!