Steeds meer consumenten beseffen dat zuivelproducten bijzonder onduurzaam zijn. Om dit groeiende bewustzijn onder consumenten tegen te gaan, startte de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) samen met andere Europese zuivelorganisaties de misleidende reclamecampagne Sustainable Dairy in Europe. Uit onderzoek van Dier&Recht blijkt dat de Europese Unie deze campagne heeft gesubsidieerd met maar liefst 2,9 miljoen euro. Het is ronduit absurd dat de EU miljoenen euro’s belastinggeld verspilt aan duurzaamheidspropaganda van de zuivelindustrie!
Overgang naar meer plantaardige en minder dierlijke producten noodzakelijk
Volgens de zuivelorganisaties zijn twijfel en verwarring over het positieve imago van zuivel bij consumenten toegenomen “als gevolg van de verspreiding van onnauwkeurige feiten en cijfers over de milieueffecten van de zuivelproductie”.
Veel instituten als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), de Gezondheidsraad en de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur hebben een andere boodschap. Zij stellen dat er wel degelijk een grote verschuiving noodzakelijk is van dierlijke producten – waaronder zuivel – naar plantaardige producten. Een dergelijke verschuiving heeft volgens het PBL niet alleen gunstige effecten “op de uitstoot van broeikasgassen, maar ook op andere grote opgaven, zoals herstel van biodiversiteit en waterkwaliteit”.
Ontbossing Braziliaans regenwoud voor productie Nederlandse zuivel
Dat advies is niet verwonderlijk als je kijkt naar de enorme negatieve impact van de Nederlandse melkveehouderij. Zo is de sector binnen Nederland de grootste importeur van eiwitrijk veevoer. De productie daarvan kost 90.000 voetbalvelden aan Braziliaanse landbouwgrond. Dit legt een enorme druk op de ontbossing van regenwoud.Ook kost het een schokkende 500 liter water om 1 liter melk te produceren!
Daarnaast produceert de Nederlandse zuivelindustrie jaarlijks 52 miljard kg mest. Dat is maar liefst 69% van het totaal! Ook levert de sector de grootste bijdrage aan de stikstofvervuiling: 27% van alle stikstofuitstoot komt van koeien. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Zuivelindustrie krijgt subsidie voor duurzaamheidspropaganda
Met de miljoenen euro’s uit Brussel willen zuivelorganisaties “de consument meer bewust maken van de ecologische duurzaamheid van de Europese zuivelsector en van de gunstige rol die deze sector speelt voor de klimaatmaatregelen”. Het is absolute waanzin dat de zuivelindustrie EU-subsidie krijgt voor duurzaamheidspropaganda die de bovenstaande feiten verdraaid.
Miljoenen euro’s EU-subsidie voor promotie dierlijke producten
Sustainable Dairy in Europe is niet de enige zuivelreclame waar de afgelopen jaren belastinggeld aan is uitgegeven. Uit onderzoek van Dier&Recht blijkt dat de EU in de periode 2017-2020 bijna 20 miljoen euro spendeerde aan reclamecampagnes waar Nederlandse zuivelorganisaties bij betrokken waren. Dier&Recht wil dat zuivel en andere dierlijke producten zo snel mogelijk worden uitgesloten van Europese promotiesubsidies!