De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) heeft samen met andere Europese zuivelorganisaties maar liefst 9,9 miljoen euro EU-subsidie ontvangen voor de reclamecampagne Alles begint met melk. Dit blijkt uit onderzoek van Dier&Recht. Met deze gesubsidieerde zuivelreclame wil de sector consumenten overhalen om meer melk te drinken. Terwijl het voor mens, dier en planeet juist geweldig nieuws is dat onze gigantische zuivelconsumptie eindelijk begint af te nemen! Dier&Recht pleit voor een stop op subsidies voor zuivelreclames.
De driejarige reclamecampagne is een samenwerking tussen zuivelorganisaties uit Frankrijk, België, Denemarken, Ierland en Nederland. Volgens de zuivelorganisaties is de subsidie hard nodig omdat de melkmarkt kampt “met een blijvende crisis als gevolg van een voortdurende daling van de melkconsumptie en een verslechtering van het imago van de markt in de publieke opinie.”
Reclamecampagne moet melkconsumptie verhogen
Met het geld uit Brussel probeert de sector de melkconsumptie weer te verhogen. De campagne is gericht op gezinnen met jonge kinderen en jonge volwassenen zonder kinderen, in de leeftijd van 20-35 jaar, “die een markt zijn om terug te winnen en die uiteindelijk hun eetgewoonten zullen doorgeven aan hun kinderen."
De 9,9 miljoen euro wordt onder andere uitgegeven aan websites, video’s en advertenties op social media. Het is ronduit bizar dat de zuivelsector belastinggeld ontvangt om jonge ouders die bewust kiezen voor een duurzamere levensstijl met minder of zonder zuivel “terug te winnen."
Melk is niet goed voor elk
Om dit doel te bereiken, heeft de NZO ook de welbekende slogan ‘Melk is goed voor elk’ weer eens afgestoft. Op de campagnewebsite stelt de organisatie: “Is melk drinken wel gezond? Daar kunnen we heel stellig in zijn: ja, melk is onderdeel van een gezond voedingspatroon.”
De NZO spreekt zichzelf direct tegen door op dezelfde pagina aan te geven dat je eigenlijk geen volle melk moet drinken, dat 2,4% van de baby’s en 1% van de volwassenen een koemelkallergie heeft en dat 6% van de volwassenen lactose-intolerant is.
Zuivel is daarnaast de belangrijkste bron van verzadigde vetten en transvetten en de op twee na belangrijkste bron van onze te hoge zoutconsumptie. Om die reden adviseert het Voedingscentrum in haar Schijf van Vijf alleen magere en halfvolle melkproducten. Melk is duidelijk niet goed voor elk!
Miljoenen euro’s EU-subsidie voor promotie dierlijke producten
De Nederlandse zuivelsector kreeg de afgelopen jaren vaker EU-subsidie voor zuivelreclames. Uit onderzoek van Dier&Recht blijkt dat de EU in de periode 2017-2020 bijna 20 miljoen euro spendeerde aan reclamecampagnes waar Nederlandse zuivelorganisaties bij betrokken waren. Dier&Recht wil dat zuivel en andere dierlijke producten zo snel mogelijk worden uitgesloten van Europese promotiesubsidies!