Ontmoet Marisa, Lotta, Katja en Lola. In de nieuwste campagne van chocoladegigant Milka is de bekende paarse koe van de verpakkingen tijdelijk vervangen voor een aantal ‘echte’ soortgenoten. In kinderachtige bewoordingen stelt Milka ons voor aan vier slachtoffers van de zuivelindustrie, hoewel over dierenleed met geen woord gerept wordt.
In een spotje waarin we worden voorgesteld aan één van de vier melkkoeien, ontmoeten we Lotta. Lotta is onstuimig, ondeugend en heeft een paar grote pluizige oren. ‘Zij maakt melk voor… Milka!’ Dat is verwarrend, want wij dachten dat ze melk voor haar kalfje maakte.
Melkkoeien worden ‘geëerd’ in marketingoffensief
Milka wil de koeien ‘eren’ voor hun bijdrage aan de Milka-chocolade. Zo wordt er een romantisch beeld geschetst van hoe de ‘tedere chocolade’ van Milka wordt gemaakt. Melkkoeien met lieve namen die op idyllische boerderijen wonen en hun dagen grazend in frisgroene Alpenweiden doorbrengen.
Zo worden we voorgesteld aan Marisa. Over haar zegt Milka: 'Marisa is één van de koeien die Alpenmelk geeft. Ze is iets kleiner dan de traditionele Alpenkoeien, maar Jersey koeien zoals zij zijn de absolute zuivel kampioenen, en dat weet Marisa maar al te goed.'
Is de waarheid wel zo idyllisch?
Om koemelk te produceren moet een koe een kalfje krijgen. Vanuit winstoogmerk mag een kalf zijn moeders melk niet opdrinken; koemelk is immers voor mensen bestemd.
Stierkalfjes hebben weinig economische waarde, aangezien ze geen melk kunnen produceren. De overtollige stierkalfjes worden dus naar een kalvermesterij gebracht, om vetgemest te worden tot kalfsvlees. De vrouwelijke kalfjes mogen hun moeder opvolgen als melkmachine. Ze zullen de komende 4-6 jaar zwanger worden gemaakt, waarna ook hún kalf wordt weggehaald, zodat de moedermelk weer aan Milka kan worden ‘gegeven’.
Doordat een melkkoe 30 liter melk of meer per dag geeft, zal ze hoogstwaarschijnlijk last krijgen van gezondheidsklachten, zoals kreupelheid en pijnlijke, ontstoken uiers. Wanneer de melkproductie begint terug te lopen, eindigen ’Lotta’ en 'Marisa' rap in het slachthuis.
Waar zijn de andere koeien?
De vier koeien die zijn uitgekozen als boegbeeld voor Milka produceren samen zo’n 120 liter melk per dag. Waar staan de andere koeien van Milka die het miljardenbedrijf hun melk ‘geven’? En waar zijn de kinderen van Marisa, Lotta, Katja en Lola gebleven?
Ook over hun lot verspreidt Milka onwaarheden; de kalfjes zouden wegens gezondheidsredenen direct bij hun moeder worden weggehaald en apart worden gehuisvest, maar in werkelijkheid gebeurt dit omdat alle melk voor de chocola moet worden gebruikt.
En hebben we ‘Lotta’, die zo nadrukkelijk als een individu neergezet wordt door de marketingafdeling van Milka, niet al eens eerder voorbij zien komen op de Duitse Milka-verpakking, maar dan onder de naam ‘Gerda’?
Milka eerder op de vingers getikt
In juli 2019 werd Milka al op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie, nadat Stichting Even Geen Vlees een klacht had ingediend. In een tv-commercial vertelde de chocoladegigant dat alle door Milka gebruikte koemelk van melkveehouders komt die maximaal zestig koeien houden.
In werkelijkheid bleek het internationale bedrijf zijn melk niet uitsluitend melk in te kopen bij kleinschalige boeren. Geen verrassende conclusie, aangezien Milka een groot aandeel levert aan de miljardenomzet van moederbedrijf en Amerikaanse multinational Mondelēz.
Milka-producten worden tegenwoordig in fabrieken over de hele wereld geproduceerd. Zo staan er industriële grootbedrijven in onder andere Oostenrijk, de Verenigde Staten, België, Bulgarije, Brazilië en Argentinië.
‘Alpenmelk’ is alleen een beschermde naam in Zwitserland
Uit onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde bleek dat Alpenmelk geen beschermde naam is binnen de EU. Producenten mogen dus zelf bepalen of ze de term ‘Alpenmelk’ gebruiken in de beschrijving van hun product. Zo bleek dat een Duitse boer die melk levert aan Milka zijn koeien gewoon de hele dag op stal houdt.
Milka verkoopt vooral fabeltjes
Deze Milka-campagne laat een ongeloofwaardig sprookje zien, niet de realiteit van de intensieve melkveehouderij. De consument wordt voorgelogen over de herkomst van zuivel en het leven van een koe in de melkindustrie.
Milka verkoopt niet alleen chocola, maar ook fabeltjes. Wij stellen de volgende campagne voor: de vergeten kalfjes van Marisa, Katja, Lola en Lotta. Of heette ze nou Gerda?
Milka, de meest tedere vorm van greenwashing.