De Britse werkgroep voor brachycefalen, bestaande uit de Kennel Club, Britse verenigingen van dierenartsen, en – opvallend genoeg – fokverenigingen van Franse Bulldogs, Engelse Bulldogs en Mopshonden, roept op om kortsnuiten niet langer in reclames te gebruiken.
Open brief tegen reclame-uitingen met kortsnuiten
De werkgroep vraagt in een open brief aan bedrijven en instellingen om geen kortsnuitige honden meer te gebruiken voor reclamedoeleinden. De Mopshond en de Franse Bulldog worden als voorbeeld genoemd. Deze twee rassen zijn de laatste jaren enorm populair geworden, onder meer door hun rol in reclame-uitingen voor diensten, en op kleding en merchandise-artikelen. De honden zien er aandoenlijk en grappig uit, en nu wil iedereen zo’n hond hebben. Maar fokken op dit aandoenlijke uiterlijk leidt tot ernstige gezondheidsproblemen. De werkgroep stelt dat bedrijven met goede ethische normen en waarden een grote rol kunnen spelen in het dierenwelzijn en in het verminderen van de promotie van kortsnuitige rassen.
De werkgroep zegt het zo:
We, the members of the Brachycephalic Working Group (a group set up to tackle the brachycephalic health issues), therefore ask all organisations and individuals, as part of their corporate social responsibility and brand protection to refrain from the use of brachycephalic dogs (including in cartoons and/or CGI) in marketing materials and products and to publicly commit to this ethical stance.
Gezondheidsproblemen
De gezondheidsproblemen van deze rassen – die het gevolg zijn van de fok op uiterlijke kenmerken – zijn bekend, maar voor alle duidelijkheid worden ze in de open brief samengevat. Het gaat met name over de volgende punten:
- benauwdheid en kortademigheid;
- problemen bij de bevalling;
- huidplooiontstekingen en huidproblemen;
- oogontstekingen;
- rugproblemen en rugpijn/
Veel van deze ernstige problemen worden helaas als normaal voor het ras beschouwd. De eigenaren realiseren zich niet dat er sprake is van een grote aantasting van het welzijn en de gezondheid van hun huisdier.
Kennel Club bant reclame-uitingen op hondenshows en in tijdschriften
De Kennel Club gaat zelf nog een stap verder: zij verbiedt per direct reclame-uitingen met kortsnuitige dieren op hondenshows. Verder verbiedt ze reclame-uitingen met kortsnuiten in tijdschriften die verbonden zijn met de Kennel Club, tenzij die reclames over een product gaan dat specifiek het welzijn en de gezondheid van dit soort rassen verbetert.
Nederlandse bedrijven en de Raad van Beheer
Wij willen Nederlandse bedrijven en instellingen oproepen om hetzelfde te doen, en dus geen kortsnuitige dieren meer te gebruiken voor reclamefilmpjes en andere reclame-uitingen. Ook de Raad van Beheer willen we oproepen om het goede voorbeeld van de Kennel Club te volgen. We dringen aan op duidelijke regels voor reclame-uitingen binnen de kanalen van de Raad van Beheer, in samenwerking met andere organisaties, en op hondenshows. Tevens vragen we de Raad van Beheer om een brachycefale werkgroep op te richten.
Dier&Recht geeft een pluim aan de Britse Kennel Club – en aan alle organisaties die dit voorbeeld volgen!