De EU kende eind 2023 in haar jaarlijkse subsidieronde 46 miljoen euro toe aan reclamecampagnes voor vlees en zuivel. Alleen al voor eet-meer-vlees-campagnes wordt bijna €29 miljoen uitgetrokken – meer dan het dubbele van 2022 en het hoogste bedrag sinds 2021. Vorig jaar daalden de uitgaven aan reclamecampagnes voor het eerst met miljoenen euro’s, maar die daling is dit jaar weer volledig tenietgedaan.
Dit blijkt uit onderzoek van Dier&Recht. Directeur Frederieke Schouten: "Het is in deze tijd absurd dat er wéér miljoenen euro's belastinggeld worden verspild aan reclames voor vlees en zuivel. Deze reclamesubsidies staan haaks op de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie en leiden tot meer dierenleed. De subsidies zouden moeten stoppen, niet stijgen."
Meer geld naar vleesreclames
In totaal wordt 143 miljoen euro toebedeeld om voedsel uit Europese lidstaten te promoten, waarvan bijna 75 miljoen euro (52%) voor campagnes met dierlijke producten. Daarvan gaat 46 miljoen naar de promotie van vlees en zuivel. 29 miljoen wordt uitgegeven aan campagnes die vlees promoten. Dat is twee keer zoveel als in 2022.
Minder naar plantaardig
Het bedrag dat uitgegeven wordt aan de promotie van plantaardige producten daalt van 73 miljoen euro in 2022 naar 68 miljoen in 2023. Dit is een dalende trend sinds 2021.
Schouten: “Dier&Recht roept de Commissie nogmaals op: neem uw eigen ambities serieus en stop met het tegenwerken van de transitie. Geef alleen nog subsidie aan reclamecampagnes voor duurzame en plantaardige producten.”
Promotiesubsidies per productcategorie in de periode 2021-2023