De campagne Stop reclames met kortsnuitige hondenrassen is een groot succes! Sinds de start van de campagne heeft Dier&Recht bijna zestig bedrijven aangeschreven. Al zevenentwintig bedrijven hebben hun beleid inmiddels aangepast. Zij zullen geen kortsnuitige honden meer gebruiken in hun reclame-uitingen.
De campagne
Het veelvuldig in beeld brengen van stukgefokte rashonden, zoals bijvoorbeeld de Mopshond en de Franse Bulldog, zorgt voor een toenemende populariteit van deze honden. Daardoor worden er meer gefokt, en dus stijgt het aantal honden met ernstige fysieke aandoeningen. Dier&Recht informeert bedrijven die deze honden gebruiken in reclames over de schadelijke gevolgen daarvan.
Onwetendheid
Veel van de tot dusver aangeschreven bedrijven bleken niet op de hoogte van de problematiek rond de betreffende honden. Ze vonden het fijn dat wij ze informeerden, en schrokken er van dat hun reclames indirect bijdragen aan hondenleed.
Per abuis
Andere bedrijven hadden de keus al hadden gemaakt om uitsluitend gezonde honden te gebruiken in hun media-uitingen, maar hadden per ongeluk toch een kortsnuit afgebeeld. Deze bedrijven vervingen de afbeelding direct.
Bedrijven vragen Dier&Recht en RashondenWijzer om advies
Vaak volgt na het wijzigen van het bedrijfsbeleid de vraag welke honden dan wél geschikt zijn om in reclames te gebruiken. Onze dierenartsen geven advies. De honden horen in elk geval geen uiterlijke kenmerken te hebben waar ze hinder van ondervinden. Denk bijvoorbeeld aan een te korte snuit, overdreven veel en diepe huidplooien, of overdreven lange oren.
Zelf melding maken van een foute reclame
Het is duidelijk dat het bewustzijn over het lijden van stukgefokte dieren – zoals bijvoorbeeld kortsnuitige honden – groeit. Wil jij ook een verschil maken? Meld reclames met doorgefokte honden op onze site. Je kunt ook helpen door een donatie te doen!