Europa’s grootste veetransporteur stopt met transport van hele jonge kalfjes

kalf
Veel kalfjes gaan op transport als ze twee à drie weken oud zijn. Foto: Jo-Anne McArthur / Animal Equality

Goed nieuws! Europa’s grootste veetransporteur, de Hunland Group, stopt per 1 augustus met het vervoer van kalveren die jonger zijn dan drie maanden. Daarmee gaan ze verder dan de Europese regels voorschrijven. De transporteur ziet in dat de kalfjes onderweg niet de zorg en voeding krijgen die ze nodig hebben, en wil niet langer meewerken aan dit dierenleed.

Zuigelingen op transport 

Jaarlijks worden in Europa meer dan een miljoen kalveren in vrachtwagens geladen en over grote afstanden vervoerd. De kalfjes gaan op transport als ze twee à drie weken oud zijn. Op deze leeftijd zijn de zuigelingen nog volledig afhankelijk van hun moeder. Hun behoefte aan warme melk is groot, maar dat krijgen ze niet tijdens het transport. Vaak hebben de kalveren zelfs geen gelegenheid om water te drinken. Veel kalfjes komen ernstig verzwakt, uitgehongerd en uitgedroogd aan op hun bestemming.

Verbod langdurig transport

De Hunland Group noemt het verbod op het langdurig transport voor hele jonge kalveren ‘een eerste stap om het dierenwelzijn tijdens het transport te verbeteren’. De transporteur wil samenwerken met dierenwelzijnsorganisaties om het transport diervriendelijker te maken en beter af te stemmen op het welzijn van de dieren die zij vervoeren.

Dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals werkt samen met de Hunland Group om het dierenwelzijn tijdens het transport te verbeteren. De organisatie zegt dankbaar te zijn voor de beslissing van de transporteur.

Niet wachten op strengere regelgeving

De Hunland Group wil medewerkers opleiden tot dierenwelzijnsfunctionarissen die toezicht houden op het transport en chauffeurs inspecteren. De organisatie pleit ook ook voor een beeld- en videodocumentatieplicht tijdens laden, lossen en rusten. Péter Hencz, lid van de raad van bestuur van de Hunland Group, zegt: “Het is voor Hunland duidelijk dat zij niet wacht op wijzigingen in de regelgeving op nationaal en EU-niveau, maar zelf aanzienlijk strengere regels invoert dan de officieel geldende dierenwelzijnsnormen."

Inmiddels wil ook demissionair minister Schouten het transport van pasgeboren kalveren verbieden als dat langer duurt dan acht uur. Dit moet echter op Europees niveau geregeld worden, omdat de regels voor het transport van dieren zijn vastgelegd in de Europese Transportverordening.

Goed nieuws voor de dieren

Het is fantastisch nieuws dat de Hunland Group niet langer meewerkt aan deze wrede praktijken. Dier&Recht hoopt dat andere veetransporteurs dit goede voorbeeld snel volgen.

Op de hoogte blijven van onze campagnes voor de kalfjes? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Deel dit artikel
Robyn Pees

Als jurist en inhoudelijk medewerker zet ik me in om een einde te maken aan het enorme leed van de miljoenen dieren achter de gesloten staldeuren van de veehouderij. Ooit zal de mensheid met afschuw terugkijken naar de erbarmelijke manier waarop we nu met onze mededieren omgaan. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat ik die dag nog ga meemaken. Ieder dier heeft recht op een dierwaardig leven. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij ze een stem geven!