Langdurig druk uitoefenen kan grote invloed hebben op dierenwelzijn. Dat blijkt weer eens uit het nieuws dat alle Amerikaanse supermarkten hebben besloten te stoppen met de verkoop van kooi-eieren.
Als klap op de vuurpijl werd bekend dat het Britse Compass Group, het grootste foodservice-bedrijf ter wereld, eveneens met het product stopt. Compass Group is eigenaar van een gigantisch aantal bedrijven in 45 landen. Onder andere Subway, Starbucks en Costa Coffee vallen onder hun leiding, en ze leveren bovendien aan allerlei horecaondernemingen.
Afgebrande snavels
Deze multinational gaat nu stappen zetten om in 2025 volledig kooiei-vrij te produceren. De Amerikaanse supermarkten willen eveneens in 2025 over zijn. Dit betekent voor miljarden kippen een iets beter leven dan de hel van de kooi, waar ze hun vleugels niet kunnen spreiden, nooit kunnen scharrelen en dag in dag uit eieren moeten leggen zonder enige vorm van afleiding. Waar ze samengepakt zitten in kooien, met afgebrande snavels om kannibalisme tegen te gaan – tot ze uitgelegd zijn en als soepkippen worden geslacht.
Verrijkte kooi
In Nederland zijn kooieieren in de supermarkt niet meer te koop, maar vergis je niet: ze zitten nog volop in producten als ijs, koekjes, sausen en pasta. Bovendien leven er nog steeds kippen in zogenaamde ‘verrijkte kooien’ of ‘koloniekooien’, waar de kip een leefruimte heeft van 750 cm² per kip (iets groter dan een A4tje), en er een zitstok en een plastic matje in de kooi ligt. Wat niet echt zorgt een dierwaardig bestaan te noemen.
Overwinning
Het besluit van Compass Group, andere bedrijven en de Amerikaanse supers is daarmee een mooie overwinning in de strijd tegen de dierkooien. Hopelijk volgen de achterblijvers snel en zetten ook zij een streep achter dit dierenleed. De strijd is nog lang niet gestreden, maar er gloort een sprankje hoop voor de leghen.