Agrarische en hippische ondernemers zijn vaak traditioneel ingesteld. Het zijn veelal familiebedrijven die al jaren op ongeveer dezelfde manier te werk gaan. Sinds de industriële revolutie zijn de meeste bedrijven meegegaan in de schaalvergroting, ‘slaaf van de bank’ geworden en vanwege hoge grondprijzen geneigd tot intensiveren. Maar als ondernemers voorop willen lopen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn, moeten ze buiten de lijntjes durven denken én doen. Wij willen ondernemers hiervoor graag een podium bieden.
Je nek iets verder uitsteken
De meest diervriendelijke bedrijven steken hun nek verder uit dan anderen. Denk aan melkveebedrijf De Regte Heijden, waar kalfjes vier tot vijf maanden bij de koe lopen. Aan alle vijfsterren-varkensboeren die wandelen met hun varkens, zoals Akkervarken. Of aan manege Mansour, die als een van de eersten in Nederland de HIT-actief-stal in gebruik nam. Stuk voor stuk zijn dit ondernemers met hart voor dieren.
Het losbreken van tradities
Wil je als bedrijf met de tijd mee, dan is het belangrijk dingen anders te gaan doen. Het losbreken van tradities die gebonden zijn aan vaak conservatieve, angstige voorouders is daarbij belangrijk. Hiervoor is niet alleen een persoonlijke dosis lef nodig, maar ook de wil om samen te werken, met de omgeving, de gemeente, klanten en de mensen in je netwerk. Hiervoor is moed nodig: durf te vragen wat nodig is om ook voor anderen de idealistische verandering mogelijk maken.
Innoveren én inspireren
Het is ontzettend belangrijk om je behalve innoverend ook inspirerend op te stellen. Laat de wereld zien hoe je veranderingen hebt doorgevoerd zodat anderen hiervan kunnen leren. Er is durf voor nodig om een vernieuwend plan te hebben en een lange adem om dit ook na jaren te blijven uitdragen. Begeef je met je ideeën eens wat vaker onder, vaak veel conservatievere, collega’s.
Kom uit je bubbel
Hoe mooi sommige initiatieven ook zijn, als innovatieve, duurzame ondernemers in hun eigen bubbel blijven verkeren, is het mogelijk dat het idee zich niet ver verspreidt. Voor een innovatieve maar tikje onzekere of op zijn rust gestelde ondernemer, zorgt de eigen bubbel voor een veilige omgeving met weinig ruis. Een onderschat nadeel is echter dat het een bredere maatschappelijke vooruitgang remt. Er is zo veel mogelijk wanneer deze diervriendelijke strevers hun gedachtegoed openlijker uitdragen. We willen graag mensen aanmoedigen hun gedachtegoed te delen en hiervoor een podium bieden.
Neem een kijkje bij elkaar
Agrarische ondernemers en ook paardenmensen zien elkaar vaak als concurrenten. Dat kan anders. Door informatie te delen en te leren van elkaars ontwikkelingen, kunnen veel sneller grote stappen in diervriendelijkheid worden genomen. Ga eens kijken bij hippische bedrijven waar paarden dagelijks, ook in de winter, buiten staan. Hoe doen zij dat? En die boerin bij wie de koeien nog horens hebben en de kalfjes in de weide lopen: hoe maakt zij haar kalveren tam en waar gaan haar uit de kluiten gewassen stiertjes heen?
Jonge generatie wil diervriendelijke producten
Vaak zoeken diervriendelijke bedrijven hun klanten bij oudere, welgestelde mensen, die een paar euro extra over hebben voor een diervriendelijker product. Onterecht, want de jonge generatie is juist in deze tijd ook gevoelig voor idealen, het nastreven van een passie en zingeving. Dierenwelzijn past perfect bij de zingeving van millennials. Het is tijd om hen mee te nemen naar het platteland en te inspireren met diervriendelijkheid die ongekend is.