Onlangs gaf hij nog subsidies aan boeren die minder produceren, nu lijkt hij de oplossing weer te zoeken in overproductie. Terwijl zo ongeveer iedereen het over eens is dat mensen minder vlees zouden moeten eten, heeft eurocommissaris Phil Hogan (Landbouw en Plattelandsontwikkeling) een budget van 30 miljoen euro opzij gelegd om Europese dierlijke producten populairder te maken. Daarvan is 15 miljoen euro bestemd voor vlees.
Hogan heeft dit vorige week bekend gemaakt tijdens een EU-bijeenkomst in Frankrijk. Het gaat hem er vooral om Europese agrarische producten aan te prijzen op de internationale markt en de export te verhogen. Hiervoor heeft hij landen als Mexico, Colombia, China en Japan bezocht en plant hij verdere bezoeken aan Turkije, West-Afrika, Canada, Iran en de Perzische Golf.
Verhoging van consumptie
Daarnaast vindt de eurocommissaris, zo meldde hij, dat er iets gedaan moet worden aan het ‘negatieve imago’ dat de vleesproductie in Europa heeft. Het gaat hem dus niet alleen om het promoten van de export, maar ook om een verhoging van de consumptie binnen de EU. Wat uiteraard tamelijk bizar te noemen valt, gezien de grote problemen die de vee-industrie met zich mee brengt op het gebied van dierenwelzijn, natuur en milieu.